Néha igencsak vékony sáv választja el a művészetet az elmebajtól. Ékes bizonyítéka ennek a tételnek Stelarc, a ciprusi-ausztrál művész, aki fület operáltatott a karjára. Videó csak erős idegzetűeknek!

Kell némi elszántság ahhoz, hogy az ember megpróbáljon művészként tekinteni a saját testüket ilyen vagy olyan módon tárgyként felhasználó emberekre, de állítólag hosszas gyakorlás után ez sem lehetetlen.

Gyakorlásra kitűnő alany lehet Stelarc, a ciprusi Limasszolban született, majd Ausztráliába kivándorolt alkotó, aki kifejezetten a saját teste alakításával próbálja meg elmondani, mit gondol a világról.

Ennek legújabb (igaz, immár évek óta tartó) projektje a „fület operáltatok a bal karomra” című performansz, aminek már a végiggondolásához is gyomor kell, hát még a végignézéséhez (aki úgy érzi, kellően elmúlt 18 éves, kellően régen étkezett és kellően vágyik némi borzongásra, az nyugodtan kattintson ide, és tekintse meg a Stelarckal készült – és az operáció fázisait is bemutató – interjút. Mi szóltunk!), és aminek még távol sincsen vége.

Bárki hallhatja

A folyamat 10 éve kezdődött, Stelarc először anyagi támogatót, majd sebészt nem talált művészi önkifejezéséhez (speciel egyiken sem csodálkozunk túlzottan). Végül mindkettőt sikerült (jobban meggondolva: ezen sem csodálkozunk), így aztán megkezdődhetett a költséges, és nem kis veszélyekkel járó folyamat.

Először egy kis zsebet alakítottak ki Stelarc karján, a bőr alatt, majd néhány hónappal később ebbe behelyeztek egy fülhöz hasonlító struktúrát. Már csak várni kellett, hogy a művész sejtjei befogadják az idegen testet (a folyamat olyannyira nem volt egyszerű, hogy közben egy fertőzés miatt kis híján amputálni kellett a kart).

A folyamat vége (amire még legkevesebb egy évet várni kell) az lesz, amikor Stelarc beépíttet egy, az internetre csatlakozó mikrofont a fülbe, így az egész világ hallhatja majd azt, amit a karja.

„Nem én profitálok belőle. Két tökéletesen működő fülem van, a cél az, hogy mások akusztikus eszközként használhassanak” – nyilatkozta a londoni Kinetic Art Fair-en Stelarc, aki a hatvanas évek vége óta van jelen a művészvilágban.

Harmadik kéz és póklábak

A mostani füles attrakciót megelőzően kapcsolt már magára harmadik kezet, de olyan is előfordult, hogy elektronikus izomstimulátorokat aggatott magára, melyekkel az interneten keresztül átvehették a hatalmat teste felett. Az egyik leglátványosabb előadásán egy pókszerű, hatlábú eszközhöz csatolta magát, amit kézmozdulatokkal irányított.

Stelarc hírnevét azonban nem ezek a projektek alapozták meg, hanem azok az akciói, amikor különböző, a testére erősített piercingeken, kapcsokon és kütyükön keresztül aggatta fel magát.

Technika és kreativitás

„Amikor kezdem úgy érezni, hogy ezek a performanszok előre kiszámíthatóak lesznek, mondjuk mert a technika fontosabbá válik, mint a kreatív impulzus, akkor abbahagyom. A kilencvenes évek elején azért fejeztem be a felfüggesztéseket, mert 27 különböző helyszínen és helyzetben végrehajtott előadás után már nem láttam értelmét” – nyilatkozta korábban Stelarc.

Azt azért nem könnyű elképzelni, mint kezd majd a karjára operált füllel, ha egyszer eltűnik a kreatív impulzus…