Törökországban márciusban 466 forint volt egy liter benzin, ugyanekkor Venezuelában 6 (nem tévedés: hat) forintba került ugyanennyi üzemanyag. Rögtönzött világkörképünkben e két véglet között kalandozunk.
Szakemberek szerint alapvetően két tényező határozza meg, mennyiben kerül az üzemanyag egy adott országban. Általában elmondható, hogy az olajexportőr államokban értelemszerűen olcsóbb a benzin (erre szélsőséges példa Venezuela és a polgárháború ellenére Líbia). A másik meghatározó tényező az állam, amely különböző, általában értelemszerűen politikai és gazdasági alapon dönt arról, hogy támogatja, vagy éppen adóztatja a vásárlókat.
Az inkább a támogatás mellett döntő kormányra példa Líbia, ahol központi döntés nyomán maradhatott rendkívül olcsó az üzemanyag (más kérdés, hogy ez aligha segít az alapjaiban rengő rezsimen).
Íme, néhány kiragadott példa a világból:
1. Japán (324 forint / liter)
A szigetország különleges helyzetben van, hiszen a földrengések és a cunami Japánban is nagyon felnyomta az árakat (arról már nem is beszélve, mekkora szerepet játszott a világpiaci árak alakulásában).
A katasztrófasorozat nagyon rosszul érintette az energiaipart, így aztán Japán jelenleg jóval több olajat használ, mint akár a közelmúltban. A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint csak márciusban 7,1 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak.
2. Egyesült Államok (183 forint / liter)
Az Egyesült Államokban (az európai árakhoz képest) hagyományosan olcsóbb az üzemanyag, ám világviszonylatban inkább a középmezőnyben helyezkedik el. Az utóbbi években több sokk is érte az amerikai autósokat, hiszen a korábban gyakorlatilag filléres tételnek számító benzinár hirtelen elkezdett tényező lenni. A beépített átlagosan 15 százaléknyi állami és szövetségi adó azért nem tartozik az elviselhetetlen kategóriába.
3. Líbia (25 forint / liter)
A kádári időket idéző benzinár szinte kiráólag Moammer Kadhaffi 42 éves uralkodásának köszönhető, pontosabban az által bevezetett, támogató jellegű árképzésnek. Magyarán a jelenleg polgárháború sújtotta országban az állam nem adóztatja, hanem támogatja az üzemanyag vásárlását, aminek nyilvánvalóan politikai okai vannak, jelesül a lakosság komfortérzetének növelés. Látjuk, mekkora eredménnyel…
4. Venezuela (6 forint / liter)
Ami négy évtized után már nem működik Líbiában, az bő egy évtized elteltével még működik Venezuelában. Hugo Chavez 1999-es hatalomra kerülése óta következetesen alacsonyan tartja az üzemanyagárakat (ebben az esetben egyáltalán nem túlzás a fillérekért árusítják kifejezés sem). Groteszk módon a mesterségesen alacsony ár (amihez hozzájárul, hogy az ország a világ egyik legnagyobb exportőre) aggasztja a szakembereket, mert rontja a Venezuela számára létszükségletnek számító export esélyeit.
5. Németország (404 forint / liter)
Németországot csupán mint az egyik legjelentősebb európai gazdaságot hoztuk fel példaként, hiszen a saját bőrünkön érezzük, hogy Európa-szerte 400 forint / liter ár környékén mozog a 95-ös benzin ára (extrém példa Törökország, ahol 466 forintot kell fizetni egy liter üzemanyagért). Magyarán: Európában több mint a dupláját fizetjük az ólommentes benzin literjéért, mint például az Egyesült Államokban.
Ami jelentős eltérés a két kontinens között, az a tömegközlekedés jelentősége, hiszen míg az Európában teljesen hétköznapi dolognak számít, addig az Egyesült Államokban az emberek nagy része hagyományosan saját járművel közlekedik, így jobban ki van szolgáltatva az üzemanyagárak emelkedésének (de legalábbis kevesebb alternatív lehetőség közül választhat).
Fent vagyunk a különböző közösségi oldalakon, a Facebook-on (csak egy lájk és már szórjuk is a sztorikat) és az iwiwen is. Mindkét helyen bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható! Aki Twitter-en követne minket, azt is megteheti. Jó szórakozást!
Utolsó kommentek