Megcsinálná a jövő Google-jét, de nem kap amerikai vízumot? A Szilícium-völgyben dolgozna, de nem tud letelepedni az Egyesült Államokban? Semmi gond, a megoldás már készen áll. Jöjjön velünk, nézze meg!
Csatlakozz hozzánk a Facebook-on és a Twitter-en!
Az ötlet tulajdonképpen pofonegyszerű: ha nem lehet bejutni az Egyesült Államokba, akkor vigyük ki a Szilícium-völgyet! A Blueseed nevű vállalat pontosan ezen a gondolaton alapulva vágott bele egy rendkívül érdekes projektbe, melynek lényege, hogy a kaliforniai partok mentén, nemzetközi vizeken, egy hajón létrehoz egy hatalmas lakóövezetet, mely alkalmas lesz arra is, hogy helyt adjon ígéretes cégeknek, csupán egy rövid hajóútra a számítástechnika központjától.
A cég társalapítója és vezérigazgatója, az egyébként kubai emigráns szülők gyermekeként született Max Martynak akkor ugrott be az ötlet, amikor még a Miami Egyetem hallgatójaként panaszkodni hallotta külföldi társait arról, hogy diplomázás után el kell hagyniuk az országot.
Választási évben nem fog menni?
A problémával tisztában van az amerikai vezetés is, júliusban például maga Barack Obama elnök beszélt arról, hogy biztosítani kellene az Egyesült Államokban végzett tehetségek munkavállalását: „Nem akarunk pénzt beleölni az oktatásukba, majd hagyni, hogy más országok arassák le a gyümölcsét” - mondta. (Valahonnan mintha ismerősek lennének ezek a szavak...)
Született is egy törvényjavaslat, amely lehetővé tenné külföldi vállalkozók és az amerikai egyetemeken végzett hallgatók számára, hogy kétéves vízumot kapjanak, ehhez egy elismert amerikai befektetési alapnak kell a pénzügyi hátteret biztosítani és bizonyítaniuk kell, hogy képesek lesznek munkahelyeket teremteni.
A Blueseed alapítóin ugyanakkor azzal számolnak, hogy választási évben egy végletesen megosztott kongresszus aligha fogad el egy ilyen törvényt, így bőven lesz idejük felfuttatni az üzletet.
A személyes érintkezés varázsa
Az ötlet persze nem a semmiből jött, elég sok leselejtezett hajón élnek emberek. Ezen körülbelül ezer embernek lesz hely, és a tervek szerint körülbelül a San Francisco-i öböltől 20 kilométerre délnyugatra kötik majd ki, nemzetközi vizeken. Az elképzelés az, hogy egy viszonylag jó hírű országban regisztrálják (a Bahamák és a Marshall-szigetek merült fel lehetőségként), így a hajón élő embereknek is értelemszerűen ennek az országnak a törvényeit kell betartaniuk.
Amennyiben üzleti megbeszélés vagy egyéb elfoglaltság miatt az Egyesült Államok területére kell a lakóknak lépni, azt ideiglenes üzleti vagy turistavízummal tehetik majd meg. A Blueseed vezetői szerint ugyanis egy üzlet létrejöttében létfontosságú a személyes találkozás.
„Persze olyan korban élünk, amikor ott a Skype és a többi videókonferenciát is lehetővé tévő rendszer. Ugyanakkor ha egy vállalatot akarunk felfuttatni, a fizikai kapcsolat alapvető fontosságú. Kezdő cég vagyunk. Mi is belefutottunk ebbe. Vannak, akik azt mondják, ha nem vagy 30 kilométeres körzetben, nem is akarnak látni” - nyilatkozta a Blueseed elnöke, Dario Mutabdzija.
Mi szem-szájnak ingere
A hajó természetesen a létező legmodernebb technikával lesz felszerelve és (mint a képekből is kiderül) ügyelnek a Google és a Facebook fémjelezte alkalmazott-barát környezetre is, azaz lesznek gourmet kávézók, fitnesztermek, az egész környezetbarát designba csomagolva. (Szükséghelyzet esetére helikopterleszállóról is gondoskodnak.) Egy lakás-munkahely havi 1200 dollárba kerül majd.
Az élelmiszer és egyéb, a mindennapi élethez szükséges termék természetesen a partról érkezik majd.
Felfújt PR-trükk vagy létező igény?
A projekt kritikusai szerint az egész csak egy felfújt PR-ötlet, és a befektetők jobban tennék, ha inkább az amerikaiakat segítenék elindítani saját vállalkozásaikat. A támogatók ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a legsikeresebb cégek közül többet is bevándorlók alapítottak (konkrétan a Fortune 500-as listáján szereplő vállalatok 40 százalékát emigránsok vagy azok leszármazottai hozták létre), márpedig ha az Egyesült Államok nem próbálja magához csábítani ezeket az embereket, akkor majd más megteszi. (Chile, Szinagpúr vagy éppen az Egyesült Királyság különböző programokkal és tár karokkal várja őket.)
A Blueseed vezetőinek célja, hogy a következő másfél évben 10-30 millió dollárt szedjenek össze a projektre, a hajót 2013 vége felé adnák át.
Ha tetszett a poszt, ajánljuk az alábbiakat is:
A világ legnyomasztóbb Disneylandje
Politikusok nyírnák ki Jeremy Clarksont
Kibukott a politikus titkos élete
Brutális képek a kannibál jegesmedvéről
Utolsó kommentek