A luxustáskák, a drága olasz öltönyök és a sportautók után új divatőrület tombol a gazdag kínaiak körében: az aranyáron mért olasz és francia bor. Kérdés, hogy a magyar borászok képesek lesznek-e kihasználni a fellendülést?

Egymás után nyílnak meg Shanghai utcáin az exkluzív borbárok, ahol elsősorban fiatal kínai üzletemberek pihenik ki a munka fáradalmait, nem ritkán ezer jüant (30 ezer forintot) is kifizetve egy üveg jófajta francia vagy olasz borért.

„A kínai nagyon törekvő és anyagias nép, így aztán ha egyszer megszerezte valamiből a legjobb helyi márkát, akkor valami jobbat és drágábbat keres” – nyilatkozta a China Daily lapnak a The Wine Review bormagazin kiadója.

Miközben a hazai borkínálat is dinamikusan nő, szakértők szerint jóval divatosabb külföldi bort fogyasztani. Ez pedig elképesztő lehetőségeket kínál a borászatoknak, hiszen egyes előrejelzések szerint a következő öt évben megduplázódik a borfogyasztás Kínában.

Nyilván az olcsóbb boroknak is van és lesz piaca, de a jelenlegi kedvencek között olyanok vannak, mint az egyaránt francia Chateau Lafite Rothschild és a Chateau Latour. Márpedig ezek ára ezer dollár (azaz kétszázezer forint) körül mozog üvegenként.

Versengenek a kínaiak kegyeiért

Kínában a borfogyasztás az elmúlt évtizedben folyamatosan kétszámjegyű növekedést produkált, amire természetesen felfigyeltek a hagyományos bortermelő nemzetek és a designelemekben is megpróbáltak reagálni. A Chateau Lafite Rothschild például beletervezte az idén forgalomba kerülő 2008-as borába a kínai nyolcas számjegyet.

Helyi szakértők ugyanakkor nem mulasztják el megjegyezni, hogy sok kínai nem az ízéért vásárolja a drága borokat, hanem egyszerűen azért, mert – drágák. Jól mutatnak az iPad és a drága öltönyök társaságában. Hogy aztán a divatból lesz-e majd valódi szenvedély is, az csak jó pár év múlva derül ki.