Akik diétáznak, hajlamosabbak előítéleteik alapján dönteni egy-egy élelmiszer megvásárlásáról, mint a súlyukra kevésbé figyelők. A termék neve szinte mindent eldönt.

Hatalmas iparággá nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben a fogyókúrázók kiszolgálása, amiben természetesen az élelmiszeripar az egyik főszereplő. A rendszeresen diétázókba így aztán már gyakorlatilag bekódolták az egészséges (és így természetesen az egészségtelen) termékek megjelölését, nevét is.

Így aztán nem csoda, hogy a fogyókúrázókat könnyebb manipulálni, mint azokat, akiket nem érdekel annyira, mit is fogyasztanak – állítják egy új tanulmány készítői.

Kódolt termékek

„Az idők során a fogyókúrázók egyszerűen a név alapján megtanulják elkerülni az általuk tiltottnak kódolt termékeket. Így aztán ők nagy valószínűséggel az általuk egészségtelennek tartott névvel ellátott termékeket (pl. a tésztát) jobban elkerülik, mint amit egészségesnek kódoltak (például a salátát) függetlenül annak összetevőitől” – állítják a kutatást végző Dél-Karolina Egyetem és a Loyola Egyetem szakemberei.

Azok, akik nem fogyókúráznak, értelemszerűen sokkal kevésbé törődnek azzal, mit is fogyasztanak, így nehezebb befolyásolni őket az egészségre utaló jelekkel, például egy termék nevével.

Tészta vagy saláta

A felmérés egyik felében az utcán kértek meg arra embereket, hogy véleményezzenek egy új ételt. „Kockára vágott paradicsom, hagyma és paprika kagylótésztával, szalámival, mozzarella sajttal, leöntve pikáns ecettel. Hidegen tálalva friss salátaágyon” – így hangzott az étel leírása, amit a csoport egyes tagjainak tésztaételként, a másik felének salátaként definiáltak. Az első esetben a megkérdezettek jóval nagyobb százalékban vélték egészségtelennek ugyanazt az ételt, mint a második esetben.

A kísérlet egy másik szakaszában közel 150 egyetemistával kóstoltatták meg ugyanazt a terméket, ám míg az alanyok egyik felének cukorként adták el, addig a másik felének gyümölcszseléként. Nem meglepő módon a gyümölcsös verziót jóval többen ítélték egészségesnek és több is fogyott belőle.

A felméréssel kapcsolatban annyit azért halkan megjegyeznénk, hogy mi magunk is szeretnénk ilyeneket készíteni, és kifejezetten úgy érezzük, hogy pályát tévesztettünk, ha ilyen, (azért valljuk be: nem túl bonyolult) problémára tudományos kutatást és cikket lehet alapozni.

Élni tudni kell…

Fent vagyunk a Facebook-on (csak egy lájk és már szórjuk is a sztorikat), az itteninél bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható! Aki Twitter-en követne minket, azt is megteheti.  Jó szórakozást!