Divatossá válik megint az 1920-as évek öltözködése, a korszak, melyben a nők először kezdtek a mai értelemben modern módon öltözködni. A ruhák még minőségiek voltak.
Visszatérőben az 1920-as évek divatja, egyre több tervező merít ihletet az alkoholtilalom korának Amerikájából. Ennek televíziós leképeződése (és bizonyos értelemben a mozgalom eredője) a Gengszterkorzó – Boardwalk Empire című, a korszakban játszódó sorozat.
„Az 1920-as évek a szex, az alkohol és a jazz időszaka volt” – mondta a sorozat írója, rendezője, Terence Winter, aki éppen ezért kiemelten figyelt a kosztümök korhűségére.
„Ez volt az az időszak, amikor a ruhák elkezdtek hasonlítani azokra, amelyeket ma viselünk. Így aztán ha ma egy nő felvenné ezeket a ruhákat és elmenne benne egy partira, fantasztikusan nézne ki. Ugyanakkor még kézzel készültek, ami kidolgozott részletekkel gazdagította a ruhákat” – ezt már a sorozat egyik jelmeztervezője, John Dunn tette hozzá.
Minőségi különbség
Talán ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a modern divattervezők is felfedezték maguknak a korszakot (képeket ide kattintva nézegethet). Olyan nagyágyúk jönnek elő a húszas évek világára hajazó kollekcióval, mint Alberta Ferretti, a Prada és az Alice + Olivia.
Más kérdés, hogy a tömeggyártás korszakában szinte lehetetlen ugyanazt a minőséget előállítani, mint közel egy évszázada. Ráadásul a túlságosan szolgai másolás visszaüthet – figyelmeztetett Annabel Tollman stylist: „Van valami a díszítés színeiben és finomságában, ami ma utánozhatatlan. A túlzott másolás viszont katasztrofális lehet”.
Így aztán a divattervezők próbálják ötvözni a régit és a modernt, néha csak egy-egy ruhadarab (mint egy selyeming) bevetésével.
Persze az 1920-as évek abban az értelemben is a modernizáció korszaka volt, hogy ekkor kezdődött meg a ruhadarabok tömeggyártása. „Manapság csak a lakosság elenyésző töredéke visel kézzel készített ruhákat. Mi, többiek ugyanazokat a termékeket hordjuk, melyek hiába más tervező darabjai, gyakran megkülönböztethetetlenek” - mondta John Dunn.
„Fogyasztói társadalomban élünk, azaz mindenki hozzáfér ezekhez a termékekhez. Régen nem így volt. Akkor az öltözködés a hatalom jelképe volt” – tette hozzá a jelmeztervező.
Utolsó kommentek