Hatalmas botrány van kibontakozóban, melyben érintett lehet a Microsofton keresztül a Vöröskereszt és az ENSZ is. Médiamanipulációk nagyon nagyban.

 

A történet középpontjában az FBC Media nevű vállalat áll, amely külsős beszállítója egyebek mellett a brit közszolgálati BBC-nek és az amerikai CNBC tévétársaságnak is.

A brit The Independent oknyomozó összeállításából kiderül, hogy az FBC több műsorban is fizetett reklámot adott el hírként, elsősorban a Microsoft egyik új termékének bevezető kampányának idején.

Az ügy komolyságát jelzi, hogy a CNBC egyelőre levette műsoráról az érintett, World Business című programot.

Hír helyett termékelhelyezés

A The Independent újságírója elolvashatott egy 9 oldalas levelet, melyet az FBC írt a Microsoft vezető kommunikációs menedzserének még 2004-ben és melyben a médiavállalat megígéri a termékelhelyezést a hírműsorban.

Úgy látjuk, az aacheni megnyitóról a május 1-2-i hétvégén tudunk beszámolni, ami garantált termékelhelyezést jelent a CNBC Europe, az amerikai PBS TV, a Star World Asia és 12 nyugat- és kelet-európai országos piacon” - áll a levélben. (A PBS egy amerikai közszolgálati csatorna, a Star World pedig Rupert Murdoch News Corp óriásvállalatának része.)

A Microsoft PR-főnökének írott levélben az FBC egyértelműsíti: „A műsorszolgáltatókkal kötött szerződésünk értelmében az FBC-é a végső szerkesztés joga minden adásba kerülő anyagnál”.

Az ENSZ és a Vöröskereszt tudott róla?

Hasonló eset történt még ugyanabban az évben egy szentpétervári esemény kapcsán, mely része volt a Microsoft-termék európai bevezető kampányának, ám ebben már az ENSZ Menekültügyi Hivatala és a Vöröskereszt is részt vett (a cél megfelelő technológia biztosítása volt a menekülteknek, hogy minél könnyebben beilleszkedhessenek a társadalomba).

Az FBC gyakorlatilag garantálta a Microsoftnak a műsorban való részvételt. Az egyelőre nem egyértelmű, hogy az ENSZ és a Vöröskereszt tudott-e a két vállalat megállapodásáról.

Egy biztos: a Microsoft és az FBC kapcsolata még 2003-ra nyúlik vissza. Ekkor a médiacég konkrét stratégiai tervet tett le a szoftvergyártó asztalára, melyben vázolta, miként kellene eljuttatni a műsorszolgáltatókhoz a Microsoft üzenetét, egyúttal garantálta, hogy az amerikai vállalat termékbemutatója megjelenik majd a CNBC hálózatán.

Ami a BBC-t illeti, az FBC már a szentpétervári bemutató kapcsán közölte a Microsofttal: „mindent elkövet”, hogy a tudósítás bekerüljön a közszolgálati televízió rendkívül nézett és nagy presztízzsel bíró Click című szakműsorába.

A maláj-ügy

Az FBC és a BBC kapcsolata egyébként is meglehetősen széleskörű volt. Ami kételyekre ad okot (és ami miatt a BBC-nél belső vizsgálat folyik), az egy malajziai, az FBC-től érkezett tudósítássorozat a BBC World News-on.

Kiderült ugyanis, hogy a maláj kormány 2010-es költségvetésében szerepel egy közel 6 millió fontos, „Globális Stratégiai Kommunikációs Kampány” nevű tétel, melynek kedvezményezettje az FBC. „Az FBC elismerte, hogy a malajziai kormánynak dolgozott.

Ezt az információt az FBC nem osztotta meg a BBC-vel a műsorbeszállítói szerződés megkötésekor, holott meg kellett volna” - olvasható a BBC egyik közleményében. A brit közszolgálati televízió a jelenleg is zajló vizsgálat idejére felfüggesztette az összes, FBC részvételével készített program sugárzását.

Csatlakozzon hozzánk a Facebook-on, ahol itteninél bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható! Aki Twitter-en követne minket, azt is megteheti. Jó szórakozást!