Évek óta kongatják a vészharangot a szakemberek az egyre laposabb, nézhetetlenebb nyugati hírtelevíziók fölött. Most komoly támogatóra leltek, hiszen nem más, mint az amerikai külügyiminiszter kritizálta a csatornákat, az Al Jazeera-t hozva fel pozitív ellenpéldaként.

Az arab hírtelevízió angol nyelvű változata egyre több nézőt hódít meg az Egyesült Államokban is, aminek Hillary Clinton szerint az egyik legfőbb oka, hogy „valódi híreket” kínál, nem pedig az amerikai televíziózásban is megszokott már-már elviselhetetlen mennyiségű reklámot és a „beszélő fejeket”.

Az amerikai külügyminiszter a héten a szenátus külügyi bizottsága előtt beszélt minderről (az ott készült videót ide kattintva tekintheti meg), ahol kifejtette: az Egyesült Államok elveszíti az információs háborút, egyebek mellett azért, mert nem tud olyan minőségű tartalmat előállítani, mint például az Al Jazeera.

Hillary Clinton szerint az arab hírtévé (melynek van angol nyelvű adása is), „rendkívül hatékony” és „képes megváltoztatni az emberek gondolkodását és hozzáállását”, amivel az amerikai vetélytársak nem képesek tartani a versenyt.

Reklámok és beszélő fejek

„Azért nő az Al Jazeera nézettsége az Egyesült Államokban, mert valódi híreket sugároz. Lehet, hogy nézőként nem értünk vele egyet, de úgy érezhetjük, hogy 24 órában valódi híreket kapunk a millió hirdetés és beszélő fejek vitái helyett, szóval a szokásos dolgok helyett, amit a mi hírtévéink adnak, és ami nekünk sem túl hírértékű, pláne a külföldi nézőknek” – figyelmeztetett az amerikai külügyminiszter.

Hillary Clinton véleményét médiaszakemberek is osztják. „A Közel-Keleten életbevágó fontosságú, a világ sorsát befolyásoló események történnek és sem a xenofób, sem a bulvárra ráállt, sem az elemző típusú amerikai média nem képes az egészet összefüggéseiben láttatni, betekintést nyújtani, vagy akár úgy a helyszínről tudósítani, miként azt az AL Jazeera angol nyelvű adása tudja” – mutatott rá Jeff Jarvis.

Hagyták szétesni a rendszert

Visszatérve Hillary Clintonhoz, a külügyminiszter szerint súlyos hiba volt, hogy az Egyesült Államok a hidegháború befejeztével hagyta kicsúszni a kezdeményezést a kezéből és egyszerűen hagyta, hogy az Amerika Hangja és egyéb, külföldre is sugárzó amerikai társaság jelentéktelenné váljon.

„Nem tartottuk a lépést a változásokkal. Információs háború zajlik és nem indulhatunk ki abból, hogy a fiatal generáció – nem csak a Közel Keleten, hanem világszerte – túl sokat tudna rólunk” – tette hozzá az amerikai külügyminiszter.

A BBC példája

De nem csak az amerikaiak zárták be elsősorban gazdasági, másodsorban (és talán nem annyira nyíltan hangoztatott) geopolitikai okokból a külföldnek szóló televíziókat és rádiókat.  A brit BBC (pontosabban annak a Világszolgálata) ugyanígy tett az elmúlt szűk évtizedben, amikor egymás után zárta és zárja be a nyelvi részlegeket (ennek a döntésnek lett áldozata például 2005-ben a Magyar Adás is, de Európában gyakorlatilag már nincsen nem angolul szóló műsora a brit közszolgálatnak), miközben a súlypontot áthelyezte elsősorban az arab világra és Afrikára, valamint Kínára.

Minderre persze lehet azt mondani, hogy ezek a döntések hűen tükrözik a világpolitika változását, a súlypontok eltolódását, ugyanakkor ezek a rádiók, televíziók gyakran több évtizedes hagyományokat (a BBC Magyar Adása 65 éves volt, amikor bezárták) rúgtak fel pillanatnyi pénzügyi döntések érdekében.

Kérdés, hogy az amerikai külügyminiszter szavai elindítanak-e bármilyen folyamatot az Egyesült Államokban, azaz Amerika megpróbálja-e helyreállítani (elsőként nyilván odahaza, majd aztán világszerte) megtépázott tekintélyét.

Ott vagyunk a Facebook-on is, terveink szerint jóval bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható - szóval érdemes meglátogatni!