Imádják, vagy gyűlölik, de közömbös senki sem marad. A brit média fenegyereke, aki hallott már a politikai korrektségről, de kegyetlenül beszólt neki. Jeremy Clarkson legjobb beköpései, 2. rész.

Aligha kétséges, hogy a Magyarországon is vetített Top Gear című autós műsorból ismert Jeremy Clarkson a leginkább megosztó figurák egyike az angolszász médiavilágban. A tévés műsorvezető finoman szólva sem a politikai korrektség engesztelhetetlen élharcosa, miként az minisorozatunk tegnapi, első részéből kiderült.

Az autós műsoron kívül főhősünknek saját beszélgetős műsora is volt (valami egészen eredeti húzással Clarkson címen futott), és természetesen ez sem múlhatott el botrány nélkül. Egy alkalommal például Wales 3D-s műanyag térképét tette be egy mikróba, amit aztán bekapcsolt. A felháborodott reakciókra csak ezt felelte: „Azért tettem be Walest, mert Skócia nem fért be”.

A politikusok, az amerikaiak és az oktatási rendszer után most térjünk rá Clarkson kedvenc témájára, az autókra! Annál is inkább, mert sokak meggyőződése (miként ennek például a The Economist is hangot adott), hogy hősünk az „autógyártó lobbi tehetséges propagandistája”.

Akkor jöjjenek az autós beköpések!

Keira Knightley és Hitler

„Sebváltó, sebváltó, tükör, prosti megölése, sebváltó, sebváltó, gyilkosság. Mennyi meló egy napra!” (Kamionos forgatás közben)

„Mindannyian tudjuk, hogy a kisautók jók nekünk. Ugyanúgy mint a csukamájolaj. Vagy a dzsogging.”

„Inkább ebben mennék el, mint Keira Knightleyban.” (A jelek szerint többre becsüli az Aston Martin V8 roadstert, mint a népszerű, ám kissé alultáplált színésznőt)

„Gyermekkorom csúcspontja? Az 1963-mas Ladybird Book of Motorcars (kb. Katica Autóskönyv – Kívül tágasabb), mint várható volt, tele hülyeséggel. Végtelen mennyiségű unalmas szürke forma, egészen a 40. oldalig, ahol ott volt a Maserati 3500 GT. Mármost ez számomra, gyerekként olyan volt, mint Jordan és Cameron Diaz. Közösen a fürdőkádban. Egy vadászgéppel. És sok-sok cukorral.”

„A sebesség még soha sem ölt meg senkit. A hirtelen megállás, az igen.”

„Az egyetlen ember, aki jól nézett ki egy négyüléses kabrióban, Adolf Hitler volt.” (Történelmi érzékenységének egyik sajátos példája)

A francia légierő esete a tűzijátékgyárral

„Bárki képes ösztönösen elnavigálni, ha mégsem, akkor vagy valami nem stimmel veled és börtönben a helyed. Csak a nők képtelenek ösztönösen navigálni, illetve bárki, aki Milánóban megpróbálja megtalálni a repteret.” (Kérdés, hogy a GPS-ről vagy a nők tájékozódási képességéről van lesújtóbb véleménnyel)

„Ez az autó nagyobb móka, mint amikor a teljes francia légierő belezuhan egy tűzijátékgyárba.” (A Lotus Elise bemutatásakor kiderült, hogy a skótok és a németek mellett a franciákat is imádja)

„Az új Viper a sportautó amerikai megfelelője. Ugyanúgy, mint ahogy, azt hiszem, George Bush egy elnök megfelelője.” (Ja, és az amerikaiakat is)

„Olyan, mint Angelina Jolie. Hallottad, hogy bolond és csak tapétaragasztót eszik. De azért megcsinálnád, nem?” (Csak Brad Pitt meg ne hallja)

„A versenyautóból átalakított sorozatgyártott kocsik sosem jók. Olyan, mintha leforgatnának egy kemény pornót, majd megvágnák szállodai vetítésre. A vége az, hogy félórán keresztül valami pasas izzadt arcát nézed.”

És hogy mindehhez mit szól Jeremy Clarkson kenyéradó gazdája, a BBC, amely mégis csak a kiegyensúlyozott, objektív tájékoztatás szinonimája világszerte? Nos, az egyik komolyabb botrány idején a közszolgálati tévé szóvivője a következőt nyilatkozta: „Jeremy színes kommentárjai mindig szórakoztatóak, de ezek az ő véleményét tükrözik és nem a BBC-ét. A legtöbbször ezeket úgy mondja, hogy közben kikacsint a közönségre”.