Közös jellemzőjük, hogy még nincsenek 30 évesek, ellenben világhírűek és nagyon gazdagok. Vajon ki keresett tavaly többet: Rafael Nadal vagy Roger Federer? Cristiano Ronaldo vagy Lionel Messi? Katy Perry vagy Beyoncé? Rögtön elmondjuk.

A Forbes magazin összeállította 2010 legjobban kereső fiataljainak listáját. Az egyetlen kitétel az volt, hogy csak az kerülhetett fel a listára, aki még nem töltötte be a 30. életévét.

A tízes lista utolsó helyezettje nem más, mint a férfi tenisz utóbbi éveinek egyik állócsillaga, Rafael Nadal. A spanyol teniszező hosszú éveken keresztül vívott ádáz csatákat Roger Federerrel, aztán mire a svájci fölé kerekedett, megjelent a szerb Novak Djokovics. De ez itt nem a sportrovat, úgyhogy eláruljuk, hogy a spanyol zseni tavaly 18,9 millió fontot vágott zsebre.

Nem mintha nem érdemelte volna meg, hiszen 24 évesen ő lett a nyílt bajnokságok bevezetése óta a legfiatalabb teniszező, aki megnyerte a 4 legfontosabb versenyt, a Grand Slamet. Ennek megfelelően csak pénzdíjakból 6,4 millió fontot szedett össze, a többit olyan szponzori szerződések hozták neki, mint a Bacardival vagy a Giorgio Armanival kötött.

A lista 9. helyén a futballvilág jelenlegi uralkodója, Lionel Messi található. A Barcelona argentin csillaga évi 9,75 millió fontot keres a katalán klubnál, erre még egy szűk tízmillió jön különböző szponzori szerződésekből. Nem is csoda, hiszen olyan világmárkák törik magukat azért, hogy Messivel reklámozhassanak, mint az Adidas, a PepsiCo és a Dolce & Gabbana (csak a példa kedvéért).

Nyolcadik egy olyan énekesnő, aki úgy is képes volt felkerülni erre a listára, hogy tavaly sem albuma nem jelent meg, sem koncertturnén nem volt – ebből is látszik, milyen sikeresek egyéb vállalkozásai, és milyen szívesen hirdetnek vele a világcégek. Beyoncé (mert hogy róla van szó) szerénynek nem nevezhető 21,3 millió fontot utaltatott 2010-ben a bankszámlájára.

Lehet, hogy Lionel Messi a futballpályán sikeresebb volt (mi több, biztos), ám a Real Madrid portugál támadója, Cristiano Ronaldo legalább azzal vigasztalódhat, hogy pénzügyi téren megelőzte vetélytársát. A 23 millió font olyan szponzoroktól jött össze, mint a Nike, a Castrol, vagy a Banco Espirito.

Listánk hatodik helyén ismét egy énekesnőt találunk, Katy Perry sikere tulajdonképpen nem is annyira meglepő, ha négy sikerdalt felvonultató bemutatkozó lemezére gondolunk. A szokásos szponzoráción (Adidas, Ubisoft, Proactiv) túl saját parfümmárkája is segített neki abban, hogy az elmúlt 12 hónapban 26,8 millió fontot szedjen össze.

Elérkeztünk hát a lista első feléhez.


5. Taylor Swift

A country-pop csillaga előkelő helyezését egyrészt tavaly megjelent albuma, a Speak Now sikerének (egy hónap alatt háromszoros platinalemez lett), másrészt turnébevételeinek köszönhette. Csak egy adat: egyetlen este közel félmillió fontot keres turnézás közben – így persze nem olyan nehéz egy év alatt összeszedni azt a 27,4 millió fontot.

4. Roger Federer

 

Lehet, hogy a svájci teniszező már nem a régi, lehet, hogy Rafael Nadal és Novak Djokovics a pályán már jobbak nála, de a kasszánál Roger Federer még mindig verhetetlen. Bizonyítja ezt az a 28,6 millió font is, amit tavaly (jórészt reklámszerződésekből) a bevételi oldalon elkönyvelhetett.

3. LeBron James

Ha már a sportnál jártunk, akkor a dobogó alsó fokán is álljon sportoló, mégpedig az NBA egyik legnagyobb csillaga. Michael Jordan annak idején jól megalapozta a kosársztárok hírnevét a hirdetők körében, ennek legújabb kori haszonélvezője pedig a Miami Heat sztárja.

Ha multivezérek lennénk, mi is térden állva könyörögnénk (és ami alighanem még hatásosabb: alaposan kinyitnánk azt a bukszát) LeBron Jamesnek, hogy hadd hirdessünk vele. Nem véletlen: az egész észak-amerikai kosárbajnokságban az ő nevével díszített mezből adják el a legtöbbet, az ő neve díszeleg a legtöbb eladott kosarascipőn, mi több, még a Liverpool labdarúgóklub részvényese is, a klub tulajdonosával, a Fenway Sports Grouppal kötött szerződés értelmében. Tulajdonképpen az a csoda, hogy „csak” 29,2 millió fontot keresett 2010-ben.

2. Justin Bieber

Nehéz erre bármit is mondani, maradjunk annyiban, hogy ízlések és pofonok ugyebár különböznek... Nem vagyunk zenekritikusok, így nem mondanánk ítéletet a fiatalember produkciója fölött, az biztos, hogy sok tininek bejön és ez pont elég is a lista második helyére. 

Justin Bieber tavaly kiadott egy platinává nemesült lemezt, készült róla egy koncertfilm, ami 61 millió fontos bevételt eredményezett, és a YouTube-on 500 millió alkalommal nézték meg Baby című dalának videóklipjét. (De miért? - sikolt fel a bennünk élő zenerajongó, de aztán elhessegetjük e kínzó kérdést.) Mindenesetre sem ez, sem a tavaly összekapart 32,3 millió font nem rossz egy 17 évestől, akinek lövése sincs, hol van Németország.

1. Lady Gaga

A számok nem (vagy csak ritkán, például választási kampányokban) hazudnak, így aztán aligha kétséges, hogy tavaly Lady Gaga a maga korosztályában teljesen külön kategóriát képviselt. Az excentrikus énekesnő mindent vitt, 22 országban adott 137 koncertet, aminek az összbevétele meghaladta a 100 millió fontot (bár ő azt állítja, hogy kész anyagi csőd volt, de majd valahogy visszafogjuk a zokogást).

Mindemellett világszerte eladott 15 millió lemezt, a reklámozni vágyó cégek imádták és egy orosz milliárdos állítólag 1 millió dollárt fizetett, hogy szerepelhessen az egyik videóklipjében. Mit is mondhatnánk: alighanem van még pár bőr a Lady Gaga-jelenségen.

Csatlakozz hozzánk a Facebook-on, ahol az itteninél bővebb tartalommal, linkekkel, érdekes sztorikkal jelentkezünk: ami ide nem fér, ott megtalálható! Aki Twitter-en követne minket, azt is megteheti.  Jó szórakozást!