Kokain a fogfájásra. Cigiző orvosok. A kóla, amit nem lehet elég korán elkezdeni... Ma már aligha lenne elképzelhető, hogy bármelyik hirdetés megjelenhessen, de bő fél évszázaddal ezelőtt teljesen természetesek voltak.
Csatlakozz hozzánk a Facebook- on és a Twitter-en!
Fél évszázad egyáltalán nem tűnik hosszú időnek, ám – mint azt az alábbi reklámok is megerősítik – a társadalmi szokások és elvárások rengeteget változnak pár évtized alatt. Ami a 40-és évek végén, az 50-es években teljesen természetes volt mondjuk az Egyesült Államokban, ma már elképzelhetetlen.
Nekünk három kedvencünk van, kezdjük is rögtön ezekkel (mert miért ne...)! Az első egy hirdetés, mely bőszen ajánlgatja a kokainos cukorkát, lévén tökéletes a fogfájásra. Alig 15 cent és a gyerekek máris felhőtlen boldogságban játszanak az udvaron (speciel ezt el tudjuk képzelni...). Ez a hirdetés ugyan még bőven a 19- század végéről való (1885-ös), érdekes, hogy a ma az egyik nagy ellenségnek tartott kokaint egészen 1914-ig teljesen legálisan lehetett megvásárolni a gyógyszertárakban.
A másik kedvencünk egy kóla-reklám, mely azon lamentál, hogy vajon lehet-e elég korán elkezdeni a kisgyerekeket rászoktatni a szénsavas üdítőitalra. A reklám szerint a kólának több nagy előnye is van, például az „Aktív életmódot hirdeti”, „Fejleszti a személyiséget” és „Megadja a testnek az alapvető fontosságú cukrot”.
A következő nagy csoport a cigarettareklámoké. „Csak fújja az arcába, és követi bárhová” - harsogja az egyik hirdetés, melyen egy férfi így is tesz, mire a hölgy ájult szenvedéllyel mered rá. Ja, a reklám a 70-es években futott az Egyesült Államokban.
Van azonban persze korábbi cigireklám is, mely 1946 és 1954 között fennen hirdette, hogy „több orvos szív Camelt, mint bármilyen más márkát”. A képen egy kislány látható egy orvosi rendelőben anyukája és a doktor között, és azt mondja: „Száz évig fogok élni”.
Aztán ott van a férfi-női szerepet a mai felfogástól.... hát, hogy is mondjuk... meglehetősen eltérően értelmező reklámok hada. Kezdve a pulóvertól („A férfiak jobbak, mint a nők” - állítja egy 1959-es, az Esquire magazinban megjelent hirdetés, melyen két büszke pasas áll egy hegytetőn, miközben egy nő kapaszkodik a kötélbe. A szöveg szerint nem kell azért felrángatni a „négy fal között hasznos, sőt, kellemes nőket a hegytetőre csak azért, hogy megmutassuk neki a pulóverünket”...), egészen egy 1954-es porszívóreklámig („Karácsony reggelén boldog lesz egy porszívóval” - a legfelső kép).
Ha már Karácsony: egy másik reklám erősen ajánlja a szeretet ünnepére a pisztolyvásárlást, hiszen „nem lenne itt az ideje, hogy megajándékozza magát is Karácsonyra?”...
Kíváncsiak vagyunk, vajon 50-60 év múlva melyek lesznek azok a mai reklámok, melyek elfogadhatatlannak minősülnek majd az akkori közízlés számára... Szerintetek?
A korábbi posztok közül ajánljuk:
Horrorképek: ezt műveljük az állatokkal
Hogyan trükköznek a szupermarketek?
Utolsó kommentek